Kennis & nieuws Digitalisering...

Digitalisering binnen de uienhandel

Leestijd: 5 min

06 jul. 2021

Blog

auteur: Paulien Peeters

Deel nieuwsbericht:

E96cd437 bef0 4950 9988 469f1023164e

MACHIEL BOONS, TRADER BIJ AGRIHANDEL.COM


De dynamische wereld van de uienhandel, dat is waar Machiel zich zeven dagen in de week mee bezig houdt. Want ja, het gaat om een agrarisch product en de natuur is onvoorspelbaar en draait altijd door. Machiel vergelijkt zijn functie vaak met een commissionair, een tussenpersoon die in eigen naam overeenkomsten sluit maar voor rekening van een opdrachtgever, en dit dan bij voorkeur met de hulp van de digitale wereld van marketing. Hier willen wij meer van weten! ‘wij geloven in de digitalisering, ook binnen de agrarische handel gaan we die kant op’ vertelt Machiel Boons, trader bij AgriHandel.com.

De veranderende wereld van de agrarische handel


‘’We zien een verandering in hoe de uien verhandeld worden. Niet alleen bij de uien, maar bij agrarische producten in het algemeen. Op dit moment wordt er veel gewerkt met commissionairs die rondrijden langs de boeren en een praatje maken over van alles en nog wat. Op het moment dat de boer de uien wil verkopen dan belt hij zijn commissionair en die zorgt er voor dat er een zo goed mogelijke deal gesloten wordt.’’


‘’Wij geloven in de digitalisering binnen de agrarische sector. Vandaar dat we een platform hebben opgericht genaamd Uienhandel.com, waar de boer zijn beschikbare uien op kan zetten en de afnemer precies kan zien wat er in de markt is. Onze rol is om beide partijen van informatie te voorzien. Wij doen marktonderzoek, delen informatie over onze transacties en houden de kwaliteit nauwlettend in de gaten aldus Machiel.


Onze ervaring is dat hoe meer informatie wij geven, hoe meer wij terug krijgen en dit dus met de huidige digitale tools. Boeren en afnemers willen graag veel informatie. Stel dat ik rode uien zoek van een bepaalde maat en kwaliteit dan stuur ik een bericht uit naar mijn contacten. Ik krijg vervolgens altijd wel een reactie terug die ik weer kan doorspelen.’’ En waarom dan de focus op de ui?



De ui, het tweede exportproduct van Nederland


‘’Met havens in Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen in de buurt hebben wij het als Nederland logistiek op orde. In de wereld noemen ze ons ook wel ‘de gatenvullers’. Waarom? Zodra er ergens in de wereld een probleem ontstaat waardoor er een schaarste is, kunnen wij hier snel op inspelen.’’


‘’Afgelopen jaar was er door een heftige moesson een hele slechte oogst in India, hierdoor gingen de prijzen van uien flink omhoog. Wij waren in staat om snel te leveren, ook omdat er altijd wel containers beschikbaar zijn in onze regio met ruimte voor een agrarisch product. De Nederlandse ui is kwalitatief gezien goed te bewaren ten opzichte van andere landen dus wij zien niet bang voor wat voorraad en een lange reis.’’



Digitalisering-uienhandel

Vertrouwen in innovatie



‘’Online uien verhandelen via AgriHandel.com, het is een verandering en waar verandering is moeten mensen vaak eerst vertrouwen krijgen. Het winnen van vertrouwen is dan ook de uitdaging. Door het opbouwen van kennis en deze kennis omzetten in data, komen wij er steeds meer achter wat voor product de boer kwalitatief gezien kan leveren. Vervolgens zorgen wij er voor dat we op een digitale manier de afnemer informeren over de kwaliteit. Ik kijk er enorm naar uit en verwacht ook dat er binnen een aantal jaren een groot areaal van de Nederlandse uien digitaal verhandeld wordt.’’

Deel nieuwsbericht:

Open inschrijving of carrière advies

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Schrijf je dan bij ons in of maak een afspraak voor carrière advies.